Kvalifikační FAQ

Zde píšeme všechny (relevantní) otázky, které nám kladete, ať má k odpovědím přístup každý a není tedy žádný tým před ostatními ve výhodě. Omlouvám se za občasné psaní bez diakritiky – jsem líný to přepisovat a vy to pochopíte 🙂

Některé otázky tak, jak byly položené, mohou prozrazovat strategii řešení daného týmu. Tyto jsme přeformulovali, aby zůstal dotaz stejný a strategie se neprozradila ostatním. Máte-li pocit, že je zde vaše otázka, která naznačuje řešení, napište mi a přeformulujeme ji 🙂

Obecné

Možná se vám podařilo na stránkách N-trophy stáhnout před vypuknutím registrace zadání kvalifikace a začali jste na něm pracovat. Šlo však o zadání kvalifikace N-trophy6. Za možnost jej stáhnout se omlouvám (zatím pořád nevím, jak k tomu došlo), každopádně stáhněte si prosím zadání N-trophy7 a odevzdávejte jen toto. Chcete-li si loňskou kvalifikaci přeci jen udělat a zajímá vás autorské řešení, pak mi napište mail, rád vám ho pošlu. Body za něj však nedostanete.

Chemie

Otázka: Máme nejasnost v tom, zda je daná látka považovaná za „běžně v domácnosti dostupnou“ nebo ne…
Odpověď: Jestli si nejste jistí, zeptejte se přímo Mirka a on vám odpoví. 🙂

Otázka: Mohou být použity k obarvení daných 4 kapalin pouze dané bílé pevné látky, a nebo i jejich vodné roztoky?
Odpověď: Do kapalin můžete přidávat libovolné (nejsou dané) bílé pevné látky i jejich vodné roztoky. Podmínkou však je, aby tyto látky byly běžně dostupné jako bílé pevné látky. Pokud si nebudete jistí, jestli je nějaká látka běžně dostupná, napište nám.

Otázka: Můžeme míchat kapaliny mezi sebou za účelem obarvení jedné z nich?
Odpověď Ne, míchejte prosím kapaliny pouze s bílými pevnými látkami.

Otázka: Je účelem dosáhnout každé barvy jen jednou nebo u každé kapaliny?
Odpověď: Čím víc barev se vám podaří u každé kapaliny dosáhnout, tím víc bodů můžete získat.

Otázka: Vlnová délka 350nm je za hranicí viditelného světla (…). Nejedná se o tiskovou chybu?
Odpověď: Nikoliv, o tiskovou chybu se nejedná…

Logika

Možná se ptáte, proč vám logika svítí jako odevzdaná hned od začátku. Tím, že se odevzdává online, tak server nemá jak vědět, jestli jste logiku odevzdali. My ji ale potřebujeme hodnotit 🙂 Tedy je automaticky označená jako odevzdaná, i když jste možná nečetli ještě ani zadání 🙂

Otázka: Chtěl jsem se zeptat, co znamená logice otázka č. 3? Moc si pod ní neumím nic představit.
Odpověď: Populace ma urcite chovani/vlastnost jako celek (tzn. pro vsechny lidi stejne). Urcity pocet techto vlastnosti/zpusobu chovani/… neni zapsan v pravidlech, ktere jsme vam dali. Presne ty mate odhalit a poslat nam.

Biologie

Otázka: Nebude vadit, když budu srovnávat účinky na dvou různých původních biofilmech (druhý by byl s nově narostlým biofilmem)? (…)
Odpověď: Vy můžete zhodnotit účinnost dezinfekcí pomocí sledování nárůstu před a po (hodnotíte pak „první biofilm před a po“ a „druhý již obnovený biofilm před a po“ – tedy, v té stejné výlevce). Rozdíly mezi „před“ a „po“ pak do jisté míry můžete srovnávat. Mimochodem, nezapomeňte uvést všechny vaše úvahy, které píšete v těchto mailech, i ve vašem řešení 🙂

Otázka: Kvalifikace z biologie pojednává o zjištění, který desinfekční prostředek je účinnější. Modelově máme vzít dva různé vzorky. Není mi jasné, jak bych měl zjišťovat účinnost na dvou sledovaných liniích s různými vstupními parametry? Protože: pokud odeberu stěr před i po použití desinfekce, budu mít sice dvě linie, na kterých uvidím, jak se zachovala daná desinfekce (např. ocet) v tomto případě, ale již nezjistím, jak by se chovala po použití vařící vody. Dvě různé linie (např. z dřezu a vany) ale nemohu srovnávat, jsou tam rozdílné již vstupní parametry. Pokud bych měl čekat na obnovení biofilmu, je to sice možnost, ale není moc laboratorní a už vůbec by se nestíhala časově. Pokud je toto problém, který máme za úkol si vyřešit v rámci soutěže sami, tak se omlouvám, ale opravdu mi není jasné, jak to zadání bylo původně myšleno (mohu klidně srovnávat použití desinfekce na dvou různých kulturách, ale přijde mi to velmi neobjektivní a zavádějící pro výsledky).
Odpověď: Ze zadání: Vytvořte design experimentu s cílem zjistit: ze které výlevky se vám daří nejlépe vykultivovat bakterie? Kuchyňský dřez vs. umyvadlo v koupelně (popř. vana)?
který dezinfekční zásah je účinnější pro omezení růstu bakterií ve vámi vybrané výlevce? Vařící voda vs. ocet? Obě výlevky se tedy porovnávají jen před desinfekčním zásahem z toho důvodu, aby člověk viděl, ze které výlevky se daří nejlépe kultivovat bakterie. Samotný desinfekční zásah už pak probíhá v jedné výlevce. A to jak octem, tak vařící vodou.
Ohledně času, než se biofilm ve výlevce obnoví, jedna z návodných otázek říká: Jaký čas v řádech dní je potřeba pro obnovení biofilmu ve výlevce po experimentálním dezinfekčním zásahu? Tudíž se počítá s tím, že tento čas je takový, že se úloha stihnout dá (protože toto máte experimentálně ověřit) a máme to i otestováno. Není to celé experiment na jeden den, proto jsme upozorňovali na to, abyste s biologií začali co nejdříve, protože bakterie nějaký den rostou a biofilm se také nějakou dobu obnovuje. Ale dá se to zvládnout 🙂

Otázka: chtěla jsem se zeptat ohledně prvního bodu: design experimentu.
Vím, že to asi vyzní jako hloupá otázka, ale chtěla jsem se ujisti. Znamená to tedy, že mám vypsat všechny možnosti postupu, co se třeba kultivačního prostředí týče?
Odpověď: Ano, znamená. Všechny možnosti, které jste vyzkoušeli, případně zvažovali, že je vyzkoušíte (a zdůvodnit u všeho proč a jak jste to zkoušeli/chtěli zkoušet). I co se třeba kultivačního prostředí týče. Proste zkuste vymyslet, co by mohlo být dobré, proč a pripadne to i udělat.

Bonus

Otázka: Má být banner na výšku nebo na šířku?
Odpověď: Banner udělejte prosím na šířku, omlouvám se, v zadání jsem to neuvedl.