Kvalifikační FAQ

Zde píšeme všechny (relevantní) otázky, které nám kladete, ať má k odpovědím přístup každý a není tedy žádný tým před ostatními ve výhodě. Omlouvám se za občasné psaní bez diakritiky či ve slovenštině – jsem líný to přepisovat a vy to pochopíte 🙂

Některé otázky tak, jak byly položené, mohou prozrazovat strategii řešení daného týmu. Tyto jsme přeformulovali, aby zůstal dotaz stejný a strategie se neprozradila ostatním. Máte-li pocit, že je zde vaše otázka, která naznačuje řešení, napište mi a přeformulujeme ji 🙂

Biologie

Otázka: Jak si představujete výsledek, aby se v tom dalo vyznat, když budeme mít velké množství fotek? Bojíme se, že soubor bude příliš veliký…
Odpověď: Tady je příklad, jak by to zhruba mělo vypadat, ty fotky nemusí být veliké, stačí, aby na nich byly semínka a případné klíčky dobře vidět, stačí záběr např. na 10 semínek (pokud fotíte celou misku se semínky, vyřízněte z fotky případný detail). Tabulka může vypadat např. takto. Soubor PDF, když se tam vloží ty fotky do tabulky takto malé, tak obří není (něco kolem 400 kb, když je tam 36 fotek) – snad to není tím, že je tam všude daný ten stejný obrázek. Pokud by vám to přeci jen nestačilo, rozdělte soubor na dva a nahrajte druhý do „biologie – dodatečný“ (viz otázka níže v sekci „obecné“)

Chemie

Otázka: Máme nejasnost v tom, zda je daná látka považovaná za „běžně dostupnou surovinu“ nebo ne…
Odpověď: Jestli si nejste jistí, zeptejte se na konkrétní látku přímo Kuba a on vám odpoví. 🙂
Otázka: Chtěl bych se zeptat jak je myšleno u chemické úlohy bod: polštářek se dá použít opakovaně.
Zdali tak že po další manuální aktivaci bude opět vydávat teplo, nebo jako že po první aktivaci bude vyměněn chemický obsah polštářku a poté až proběhne další aktivace. Můj dotaz tedy spočívá v tom, zda-li je druhý uvedený scénář akceptovatelný, tedy jestli vyhovuje dané podmínce.
Odpověď: Polštářek musí splňovat všechny podmínky zároveň. Hotový polštářek by se tedy měl dát použít opakovaně, ale zároveň by měl pořád zůstat uzavřeným systémem.

Fyzika

Otázka: Vzhľadom na odporúčanie vo Vašom návode sme sa rozhodli skúmať chovanie našej RØCKIT počas pádu. V návode nám avšak bolo navrhnuté modelovať RØCKIT pomocou ceruzky s gumou ale my si myslíme, že by sme mohli dosiahnuť väčšiu presnosť experimentov pri použití nejakého iného predmetu (…).
Chcem sa teda opýtať, že či môžeme použiť namiesto ceruzky iný predmet?
Odpověď: V návodě je uvedené, že experimenty mají proběhnout pomocí tužky s gumou, takže se prosím řiďte těmito instrukcemi. Pokud se ovšem domníváte, že máte lepší modelový systém, můžete vyzkoušet experimenty i s ním, nezapomeňte ovšem řádně zdůvodnit, proč jste se tak rozhodli. Vaše snaha a vlastní invence může být oceněna body navíc.
Otázka: Pri úlohe z fyziky je pri meraniach žiadané aby sa obe parametre (dĺžka ceruzky, výška stola) menili zaroven, alebo stačí overiť teoreticky vzorec najprv pre konštantný výšku a potom pre konštantnu dĺžku?
Odpověď: Úloha nijak nespecifikuje, jak máte při měření závislostí na délce tužky a výšce stolu postupovat. Zvolte proto takový postup, který Vám přijde rozumnější, a nezapomeňte vše řádně zdůvodnit.

Logika

Otázka: Co se týče rozsahu půl normorostarny, tak ten platí pouze pro 3. úkol nebo pro všechny 3 úkoly dohromady? Potom by mě zajímalo, zda se vždy musí v každém jazyce vyskytovat znak pro oddělení věty nebo zda může být jazyk jen jedna věta. Jako poslední by mě zajímalo, co znamená +-500 slov. Zda jde o to, že se počet slov liší 9d 500 o 2,3 slova a nebo, zda jich může být třeba 450?
Odpověď: Co se týče rozsahu půl normorostarny, tak plyne ze zadání: „3) Určit kritéria, podle kterých lze jednoznačně… Tato kritéria písemně formulujte max. na půl normostrany.“ Takže jenom pro třetí úkol. Dále se ptáte, zda se vždy musí v každém jazyku vyskytovat znak pro oddělení věty. Ano, Musí. A otázka co znamená +-500 slov: ten počet je 500 +-15 slov.
Otázka: Je potrebné spísať znaky každého jazyka (tvorcu), a potom vytvoriť vlastný program ktorý na základe daných znakov rozoznal púvodce textu?
Odpověď: Zadání říká: Určit kritéria, podle kterých lze jednoznačně jazyky rozdělit do kategorií podle původu. Tzn. najít znaky, podle kterých lze rozeznat jazyk AI, živé civilizace a androidů. Pokud bychom vám tedy dali náhodný jazyk, dokážete poznat původ. Toto sepsat. Program nechceme (tzn. není potřeba dělat).
Otázka: Děkujeme za opravy textů zivy1 a zivy3, už to dává smysl. Není ale chyba i v textu Živý2? (přeformulováno, abych nenapovídal)
Odpověď: Neni, text zivy2 je v pořádku 🙂
Otázka: (…) zda u textů mám brát v úvahu i mezery na konci úryvku a analyzovat i je, (…); Zároveň z všeobecných pravidel platící pro všechny jazyky plyne, že poslední znak by neměl být znak pro oddělení věty ani znak pro oddělení slova (má následovat vždy znak pro oddělení věty) a nebo má znak pro oddělení věty, pro oddělení slova, pro oba zároveň, jiný význam… (…)
Odpověď …zda u textů mám brát v úvahu i mezery…: Pokud jsou v textu mezery, jsou tam úmyslně.;(…) že poslední znak by neměl být znak pro oddělení věty ani znak pro oddělení slova…: Něco takového ze zadání neplyne. Takový to znak odděluje větu od konce dokumentu stejně tak, jako odděluje dvě věty od sebe. Každý jazyk má zároveň specifika, zda tento znak je na konci dokumentu, nebo není. To už záleží na konkrétním jazyku. Samozřejmě, pokud je znak pro oddělení vět na konci textu, pak musí respektovat pravidlo o oddělovači slov.
Otázka: Je v poriadku ak sa pri viacnásobnom spustení analýzy3 pre jeden súbor hodnoty stále menia?
A druhá, ako máme určiť kritérium ak je analýza12 stále false?
Odpověď: 1. Ano, tato analýza funguje tak, jak má. 2. K určení kritérií nepotřebujete pochopit všechny analýzy. A i tato analýza se za určitých okolností stane true.

Obecné

Otázka: v pravidlech kvalifikace jsem se dočetla, že finální odevzdaný soubor za všechny čtyři části má mít dohromady velikost 2 MB. Obávám se, že hlavně kvůli biologické úloze s klíčením semen nebudeme schopni i přes komprimace atd. obrázku dosáhnout tohoto limitu. Mohli bychom tedy poslat finální soubor např. přes email nebo nějakou jinou cestou, kde nebude takto nízký limit pro velikost souboru?
Odpověď: 2M limit je pro každý předmět individuálně. Co se týče právě biologie, tak jsme přesvědčeni, že by se to mělo vejít (je třeba fotky zmenšovat / ořezávat). Ale je pravda, že pokud budete mít fotek opravdu hodně, tak vám to může působit problémy (což nechceme). Požádal jsem tedy našeho správce webovek, zda by mohl tento limit navýšit, věřím, že to během pár dní udělá.
Otázka: V jakém formátu mají být odevzdávané soubory (název a tak). Snažím se nahrát soubor Logika-vysledek.pdf a poté, co nahraju soubor se nikam nenahraje…
Odpověď: Vypada to, ze je rozbita i odevzdavarna (coz se stalo pravdepodobne pri upgradu verze WordPressu v rijnu), ale tim, ze jsem nemel tu zkusenost, tak jsem namatkou zkusil par veci ktere fungovaly a stava se nam, ze casem objevime neco, co se chova jinak – pripadne vubec.
Otázka: V pravidlech kvalifikace jsem se dočetla, že finální odevzdaný soubor za všechny čtyři části má mít dohromady velikost 2 MB. Obávám se, že hlavně kvůli biologické úloze s klíčením semen nebudeme schopni i přes komprimace atd. obrázku dosáhnout tohoto limitu. Mohli bychom tedy poslat finální soubor např. přes email nebo nějakou jinou cestou, kde nebude takto nízký limit pro velikost souboru?
Odpověď: 2M je limit na každý soubor zvlášť. Věříme tomu, že i v případě biologie, pokud fotky rozumně oříznete a zmenšíte, tak se do 2M dostanete (mrknětě, jak si to představujeme, tento soubor PDF má 350k, tedy se do limitu vejde 5x). Pokud byste s tím měli potíž, rozdělte soubor napůl a nahrajte druhou půlku do Biologie – dodatečný.
Otázka: Proč mám u biologie napsáno „odevzdáno částečně“, když jsem ji odevzdal?
Odpověď: U biologie máte možnost odevzdat dva soubory (viz otázka o jednu výše) a systém neví, zda jste tuto nepovinnou možnost využili – jen vidí, že v „biologie – dodatecny“ nemáte nic odevzdáno. Tímto není třeba se stresovat 🙂